Filtr cząstek stałych, w skrócie DPF, jest powszechnie stosowany w silnikach Diesla od lat 2008-2010. Dziś praktycznie każde nowe auto z tego typu silnikiem musi go posiadać, żeby spełnić normę emisji spalin Euro VI. Rozróżniamy suche filtry cząstek stałych DPF i mokre FAP, gdzie wymagane jest zastosowanie dodatku do paliwa, który obniża temperaturę spalania sadzy w filtrze.
Rola filtra cząstek stałych sprowadza się do wyłapywania ze spalin malutkich cząstek stałych PM, a następnie ich wypaleniu w jego wnętrzu. Filtr DPF ma postać przestrzennej struktury sit o ogromnej powierzchni ścianek (podłużne kanały ułożone w kształcie zbliżonym nieco do plastra miodu), które absorbują przelatujące przez niego cząstki sadzy.
Jak można się domyślać, po pewnym czasie użytkowania pojazdu nagromadzenie cząstek stałych jest na tyle duże, że prowadzi do zapchania filtra, co utrudnia przepływ spalin. Najczęściej powodem zapchania jest niespalona sadza, popioły, nagar, inne produkty uboczne spalania oleju.
„Czyszczenie przy wykorzystaniu strumienia wody pod ciśnieniem, jest szansą na pozbycie się wszystkich cząstek stałych, zarówno z kanałów dolotowych jak i wylotowych wkładu filtra. Strumień cieczy roboczej w maszynie kierowany jest od strony wylotowej filtra, czyli z reguły drożnych kanałów wylotowych, gdzie woda wraz z detergentem przedostaje się przez mikropory w ściankach dzielących kanały do
niedrożnych kanałów dolotowych.
Filtr zapinany jest w maszynie pionowo. Takie ułożenie filtra zapewnia niezakłócone oczyszczanie się kanałów dolotowych filtra, które w tej pozycji mają otwarte kanały dołem, gdzie zanieczyszczona woda wraz ze wszystkimi złogami może bez oporów wydostawać się na zewnątrz filtra.
Po czyszczeniu strumieniem wody następuje etap suszenia gorącym powietrzem. Tutaj z pomocą przychodzą nagrzewnice i dmuchawy gorącego powietrza LEISTER. Możliwe do zastosowania są dwa rozwiązania:
Do suszenia filtrów DPF odpowiednie będą nasze urządzenia:
– Dmuchawa gorącego powietrza Leister Vulcan System
– Nagrzewnica powietrza Leister LHS 61S z zewnętrzną dmuchawą Leister Airpack
Oba rozwiązania wzorowo sprawdzają się w procesie suszenia filtrów DPF po myciu i końcowym dopalaniayfiltrów. Zarówno nagrzewnica jak i dmuchawa gorącego powietrza jest w stanie osiągnąć na wylocie temperaturę 650stC. Współpracujemy z największymi producentami maszyn do regeneracji / czyszczenia filtrów DPF / FAP w samochodach osobowych i ciężarowych.